Friday, 26 June 2009

Makaroni Goreng

Teringin nak makan makaroni goreng...smlm berbuka x sempat nk buat disebabkan aku jumpa adik aku yg baru sampai dari Perak..semalam dia singgah umah aku n bw buah2an n makanan. So, berbuka pun dengan makanan yg dia bw. Tp barang2 untuk buat makaroni aku dah beli...kena gak buat. Mulut nak makan...akhirnya..makaroni goreng yg aku buat ni menjadi santapan aku untuk bersahur pagi tadi...hr ni dah 3 hari aku berpose sunat bulan rejab...moga2 mendapat keberkatan di bulan rejab ni..aminnnn...aku rasa aku mcm buat sikit je...tp xleh nk agak la nk masak untuk sorang ni...terbuat banyak gak...xpe la...aku leh bawa kt ofis bg kawan2 rasa...abih gak nnti..mmg abih pun...ternyata diorg2 ni mmg lapar pagi2 ni...hr ni plak ada mesyuarat pagi setiap jumaat...mcm biasa la...nk tunggu abih meeting br makan ni mmg la lama nk tunggu...so aku suruh la diorg makan dulu makaroni yg aku buat tu sebagai alas perut...kepada kawan2 n bloggers...kat sini aku nk share resepi makaroni goreng air tangan aku...heheheheh...cube la yer...ptg ni aku xtau lg nk makan apa untuk berbuka....salu bila dh petang baru selera nk makan dtg...




Makaroni Goreng



Bahan-bahan :



1 peket daging cincang

1 peket makaroni (direbus dan tos)

sayur campur (carrot, kacang peas n jagung)

1 peket fishball

1 tin kecik tomato puree

2 ulas bawang besar (di potong cincang)

3 sudu besar lada merah yg dikisar

sedikit minyak masak

Hirisan daun bawang & daun sup

Bawang goreng (ditabur)

garam secukup rasa





Cara-cara :



1. Goreng daging cincang hingga masak (ketepikan)

2. Tumiskan bawang sehingga naik bau

3. Masukkan lada merah dan goreng hingga masak dan masukkan tomato puree

4. Masukkan sayuran dan fishball

5. Masukkan makaroni dan daging, garam secukup rasa dan kacau sehingga masak

6. Jgn lupa taburkan daun bawang, daun sup & bawang goreng untuk lebih sedap.


SELAMAT MENCUBA YER !!!!!

4 comments:

Effyliani's Life said...

sila jemput saya the next time u make macaroni goreng ye cikida.

ida mahida said...

hahahha...nnti kita jemput kak su lak ye...skrg tgk gmbr dulu ok...hehe

aril said...

mmmm best nya... nanti nank suruh my wife gerong macaroni nie hehehe

ida mahida said...

cuba...cuba..jgn x cuba..hehehhe